Kære læser, velkommen her på Lean Værkstedets hjemmeside og velkommen til Lean Værkstedets første blogindlæg. Hvem er Lean Værkstedet og hvorfor skal du læse videre?
Mit navn er Tommy Møller Hansen og jeg er indehaver af Lean Værkstedet, som er et konsulentfirma specialiseret i Lean og alt hvad der vedrører udvikling og implementering af forbedringsindsatser i offentlige og private virksomheder.
”Jo, men hvorfor skal jeg læse videre?”
Kort fortalt, det skal du, fordi du på Lean Værkstedets blog vil kunne få inspiration, viden, ideer samt fif og tricks til udviklingen af din egen arbejdsplads, krydret med spændende fortællinger om forbedringsindsatser fra den virkelige verden. Med andre ord tør undertegnede godt love, at du som læser af Lean Værkstedets blog VIL komme til at opleve såkaldte ”a-ha oplevelser”, som uden tvivl vil virke som øjenåbnere for nye og anderledes tilgange til at udvikle både dig og din arbejdsplads.
Dernæst så vil bloggen også være stedet, hvor der løbende vil blive opslået nyheder, tilbud og anden information fra Lean Værkstedet, som eksempelvis vores opstartstilbud.
Opstartstilbud
Som et opstartstilbud tilbyder Lean Værkstedet de første tre kurser til halv pris! Ja, det er korrekt, du får 50% i rabat, hvis du tilmelder dig et af vores åbne kurser, eller du som virksomhed køber et lukket kursus. For mere information om vores kursusudbud, kan du klikke dig ind under menupunktet ”Kurser”. Ovenstående tilbud er gældende, så længe der er åbne pladser/ledige lukkede kurser blandt de første tre kurser. For yderligere information vedrørende tilbuddet kan du ringe 23 26 90 01 eller kontakte Lean Værkstedet via kontaktformularen.
Hvorfor Lean?
Lean er gennem de seneste 10 – 15 år i Danmark vokset fra at være ”det der smarte fra Toyota” til at være et udbredt og anerkendt princip til udvikling og optimering af processer og arbejdsgange med fokus på maksimering af kundeværdi. Adskillige virksomheder, både offentlige og private, har valgt at arbejde med Lean tankegangen på grund af et behov for at øge konkurrenceevnen, herunder imødekomme krav og forventninger fra omverdenen. Konkurrencen på markedet stiger støt, nærmest uanset hvilken branche man er i, hvorfor behovet for en løbende videreudvikling stiger i samme takt. Så behov og ønsker om løbende driftsoptimering bliver mere og mere tydelige. Men Lean er ikke kun et spørgsmål om at øge produktivitet og konkurrenceevne, det er også et spørgsmål om at øge kundetilfredsheden. Behovet for at levere mere til kunden, på kortere tid og i bedre kvalitet bliver mere og mere udpræget i de fleste brancher. Der skal mere til at tilfredsstille ”fremtidens kunde” end den nuværende kunde og dette stiller derfor konstant højere og højere krav til vores leveringsevner. Og sidst, men bestemt ikke mindst, midt i dette konstant stigende tempo, har vi også vores medarbejdere og arbejdspladsens velbefindene at tænke på. Medarbejdertilfredsheden og trivslen er faktorer, som aldrig må undervurderes. Stress er ved at udvikle sig til en folkesygdom i dagens Danmark, hvilket utvivlsomt hænger sammen med de førnævnte, konstant stigende, krav om at levere mere og mere. Flere virksomheder ser dog heldigvis denne sammenhæng og arbejder gennem Lean med at forbedre medarbejdertilfredsheden og trivslen, da Lean tankegangen netop fokuserer på vigtigheden af dette. I Lean verdenen eksisterer ordsproget ”Arbejd mindre og producer mere”, hvilket kan lyde som en dårlig floskel, men ved systematisk at anvende den sunde fornuft i tråd med Lean tankegangen, er dette slet ikke særlig langt fra virkeligheden. På Lean Værkstedets Lean Talent kursus simulerer vi en virksomhed, hvor der netop undervejs i spillet stilles højere krav til leveringsevnen, men gennem vores anvendelse af Lean tankegangen og tilhørende værktøjer, tør jeg godt garantere, at vi kan bevise ægtheden i det ovenstående ordsprog. Er du ikke overbevist, så tilmeld dig vores Lean Talent kursus og få eget syn for sagen.
”Er Lean relevant for mig og min branche?”
Alle organisationer har processer og alle processer har et input, en aktivitet og et output. Lean fokuserer på optimeringen af processer, procesledelse og maksimering af kundeværdiskabelse. Lean er dog ikke et standardkoncept, der skal tages udgangspunkt i den konkrete virksomhed med dens kultur og betingelser, for at opnå størst mulig effekt for både kunder, medarbejdere og ledere. Lean er med andre ord meget bredt anvendeligt og der eksisterer som udgangspunkt ingen brancher, hvor Lean tankegangen ikke vil kunne gøre en forskel. Om Lean er den rette fremgangsmåde for dig og din arbejdsplads, vil jeg som udgangspunkt lade være op til dig at vurdere. Min erfaring siger, at alle der har afprøvet Lean som regel er mere positive overfor Lean end andre, der kun har hørt om Lean.
Er du i tvivl eller har spørgsmål, er du velkommen til at kontakte Lean Værkstedet helt uforpligtende på tlf. 23 26 90 01 eller udfyld kontaktformularen, så vender vi tilbage til dig.
Med venlig hilsen
Tommy Møller Hansen
Lean Værkstedet – stedet hvor problemer bliver til muligheder