Forandringer og forbedringer – hvornår er det det samme? Hos Lean Værkstedet er forandringer altid = forbedringer – ellers tjener forandringen ikke noget formål. Derfor omtaler jeg både forandringer og forbedringer som én og samme ting. Hvornår er det så det samme hos mine kunder? Når medarbejderne har ejerskab for forandringerne! Og det kræver involvering og medindflydelse!
Lean Værkstedets tilgang til forandringer:
- Forandring med hjertet herunder fokus på mennesket – mennesket står i centrum for forandringerne.
- Jeg er stærk i arbejdet med forbedringer i administration og har en solid erfaring hermed.
- Man lærer bedst med leg (også som voksen!). Derfor er spil og øvelser en stor del af mine kurser og workshops.
- Forandringer skal være båret af både ledere og medarbejdere gennem samarbejde, medindflydelse og fælles ejerskab.
Jeg tror på, at forandringer bedst skabes gennem lokalt ejerskab og ikke ved at projektledelsen er forankret decentralt hos en ekstern konsulent. Konkrete indsatsområder ledes derfor bedst af en lokal projektejer/-leder – som jeg naturligvis tilbyder at understøtte med sparring og coaching samt hjælp til facilitering af workshops, analyser, projektledelsesværktøjer, skabeloner, kurser osv. Jeg underkender ikke effekten af at få nye og friske øjne på sagen, som netop eksterne konsulenter kan, men jeg anerkender vigtigheden af, at forandringer bedst sker med et lokalt forankret ejerskab.